DIN EN ISO 21549-5-2016 Health informatics - Patient healthcard data - Part 5 Identification data (ISO 21549-5 2015) English version EN ISO 21549-5 2016《健康信息学 病人医疗卡数据 第5部分 识别数据(ISO.pdf

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1、September 2016DEUTSCHE NORM Preisgruppe 11DIN Deutsches Institut fr Normung e. V. Jede Art der Vervielfltigung, auch auszugsweise, nur mit Genehmigung des DIN Deutsches Institut fr Normung e. V., Berlin, gestattet.ICS 35.240.80!%UHv“2503783www.din.deDIN EN ISO 21549-5Medizinische Informatik Patiente

2、ndaten auf Karten im Gesundheitswesen Teil 5: Identifikationsdaten (ISO 21549-5:2015);Englische Fassung EN ISO 21549-5:2016Health informatics Patient healthcard data Part 5: Identification data (ISO 21549-5:2015);English version EN ISO 21549-5:2016Informatique de sant Donnes relatives aux cartes de

3、sant des patients Partie 5: Donnes didentification (ISO 21549-5:2015);Version anglaise EN ISO 21549-5:2016Alleinverkauf der Normen durch Beuth Verlag GmbH, 10772 BerlinErsatz frDIN EN ISO 21549-5:2008-08www.beuth.deGesamtumfang 20 SeitenDDIN-Normenausschuss Medizin (NAMed)DIN EN ISO 21549-5:2016-09

4、2 Nationales Vorwort Dieses Dokument (EN ISO 21549-5:2016) wurde von der WG 4 Security, Safety and Privacy“ des Technischen Komitees ISO/TC 215 Health Informatics“ (Sekretariat: ANSI, USA) in Zusammenarbeit mit dem Technischen Komitee CEN/TC 251 Medizinische Informatik“ (Sekretariat: NEN, Niederland

5、e) erarbeitet. Das zustndige nationale Normungsgremium ist der Arbeitsausschuss NA 063-07-04 AA Sicherheit“ im Fachbereich 7 Medizinische Informatik“ des DIN-Normenausschusses Medizin (NAMed). Dieses Dokument enthlt unter Bercksichtigung des Prsidialbeschlusses 1/2004 nur die englische Originalfassu

6、ng von EN ISO 21549-5:2016 bzw. ISO 21549-5:2015. Fr die im Abschnitt 2 und in Bibliography zitierten Internationalen Normen wird im Folgenden auf die entsprechenden Deutschen Normen hingewiesen: ISO 3166-1 siehe DIN EN ISO 3166-1 ISO 8601 siehe DIN ISO 8601 ISO 21549-1 siehe DIN EN ISO 21549-1 ISO

7、21549-2 siehe DIN EN ISO 21549-2 ISO 21549-6 siehe DIN EN ISO 21549-6 Unter dem allgemeinen Titel Medizinische Informatik Patientendaten auf Karten im Gesundheitswesen besteht DIN EN ISO 21549 aus den folgenden Teilen: null Teil 1: Allgemeiner Aufbau null Teil 2: Gemeinsame Elemente null Teil 3: Ker

8、ndatensatz der klinischen Daten null Teil 4: Erweiterter Datensatz der klinischen Daten null Teil 5: Identifikationsdaten null Teil 6: Verwaltungsdaten null Teil 7: Medikationsdaten null Teil 8: Verweise Zusammenfassung In diesem Teil der ISO 21549 wird die Grundstruktur der auf Gesundheitsdatenkart

9、en gespeicherten Identifikationsdatenobjekte beschrieben und definiert; es werden jedoch keine spezifischen Datenstze fr die Speicherung auf den Gerten festgelegt. Die ausfhrliche Beschreibung der Funktionen und Mechanismen der folgenden Dienstleistungen liegt nicht im Anwendungsbereich dieses Teils

10、 der ISO 21549 (obwohl die Strukturen auf geeignete, an anderer Stelle festgelegte Datenobjekte zutreffen knnen): Sicherheitsfunktionen und zugehrige Dienstleistungen, die wahrscheinlich durch die Nutzer in Abhngigkeit von der spezifischen Anwendung, z. B. Schutz der Vertraulichkeit, Schutz der Date

11、nintegritt und Authentifizierung der mit diesen Funktionen im Zusammenhang stehenden Personen und Gerte, fr die Datenkarten festgelegt werden; DIN EN ISO 21549-5:2016-09 3 Dienstleistungen im Zusammenhang mit der Zugangskontrolle; der Initialisierungs- und Ausgabeprozess (mit dem die Betriebslebensd

12、auer einer einzelnen Datenkarte beginnt und mit dessen Hilfe die Datenkarte fr die Daten vorbereitet wird, die anschlieend nach diesem Teil der ISO 21549 auf sie kommuniziert werden sollen). Die folgenden Themen liegen daher auerhalb des Anwendungsbereichs dieses Teils der ISO 21549: physikalische o

13、der logische Lsungen fr die praktische Funktionsweise bestimmter Typen von Datenkarten; die Form, die die Daten fr die Anwendung auerhalb der Datenkarte annehmen bzw. die Art und Weise, wie derartige Daten sichtbar auf der Datenkarte oder an anderer Stelle dargestellt werden. nderungen Gegenber DIN

14、EN ISO 21549-5:2008-08 wurden folgende nderungen vorgenommen: a) in 5.2, Tabelle 1, wurde die Bedingung der optionalen Angabe des Geschlechts hinzugefgt; b) in 5.2, Tabelle 1, wurde die optionale Angabe des Namens in der nationalen Darstellung korrigiert, um der ASN.1-Definition und Bild 1 zu entspr

15、echen. Frhere Ausgaben DIN EN ISO 21549-5: 2008-08 DIN EN ISO 21549-5:2016-09 4 Nationaler Anhang NA (informativ) Begriffe Die Benummerung der folgenden Begriffe ist identisch mit der Benummerung in der Englischen Fassung. Fr die Anwendung dieses Dokuments gelten die folgenden Begriffe. 3.1 Identifi

16、kationsdaten Daten, die die eindeutige Identifikation des Kartenhalters ermglichen, auf den sich die Aufzeichnungen beziehen QUELLE: ISO 21549-1:2013, 5.3, modifziert gekrzt DIN EN ISO 21549-5:2016-09 5 Nationaler Anhang NB (informativ) Literaturhinweise DIN EN ISO 3166-1, Codes fr die Namen von Lnd

17、ern und deren Untereinheiten Teil 1: Codes fr Lndernamen DIN EN ISO 21549-1, Medizinische Informatik Patientendaten auf Karten im Gesundheitswesen Teil 1: Allgemeiner Aufbau DIN EN ISO 21549-2, Medizinische Informatik Patientendaten auf Karten im Gesundheitswesen Teil 2: Gemeinsame Elemente DIN EN I

18、SO 21549-6, Medizinische Informatik Patientendaten auf Karten im Gesundheitswesen Teil 6: Verwaltungsdaten DIN ISO 8601, Datenelemente und Austauschformate Informationsaustausch Darstellung von Datum und Uhrzeit DIN EN ISO 21549-5:2016-09 6 Leerseite EUROPEAN STANDARD NORME EUROPENNE EUROPISCHE NORM

19、 EN ISO 21549-5 April 2016 ICS 35.240.80 Supersedes EN ISO 21549-5:2008English Version Health informatics Patient healthcard data Part 5: Identification data (ISO 21549-5:2015) Informatique de sant Donnes relatives aux cartes de sant des patients Partie 5: Donnes didentification (ISO 21549-5:2015) M

20、edizinische Informatik Patientendaten auf Karten im Gesundheitswesen Teil 5: Identifikationsdaten (ISO 21549-5:2015) This European Standard was approved by CEN on 2 April 2016. CEN members are bound to comply with the CEN/CENELEC Internal Regulations which stipulate the conditions for giving this Eu

21、ropean Standard the status of a national standard without any alteration. Up-to-date lists and bibliographical references concerning such national standards may be obtained on application to the CEN-CENELEC Management Centre or to any CEN member. This European Standard exists in three official versi

22、ons (English, French, German). A version in any other language made by translation under the responsibility of a CEN member into its own language and notified to the CEN-CENELEC Management Centre has the same status as the official versions. CEN members are the national standards bodies of Austria,

23、Belgium, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Former Yugoslav Republic of Macedonia, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, Sw

24、itzerland, Turkey and United Kingdom. EUROPEAN COMMITTEE FOR STANDARDIZATION COMIT EUROPEN DE NORMALISATION EUROPISCHES KOMITEE FR NORMUNG CEN-CENELEC Management Centre: Avenue Marnix 17, B-1000 Brussels 2016 CEN All rights of exploitation in any form and by any means reserved worldwide for CEN nati

25、onal Members. Ref. No. EN ISO 21549-5:2016 EEN ISO 21549-5:2016 (E) 2 European foreword The text of ISO 21549-5:2015 has been prepared by Technical Committee ISO/TC 215 “Health informatics” of the International Organization for Standardization (ISO) and has been taken over as EN ISO 21549-5:2016 by

26、Technical Committee CEN/TC 251 “Health informatics” the secretariat of which is held by NEN. This European Standard shall be given the status of a national standard, either by publication of an identical text or by endorsement, at the latest by October 2016, and conflicting national standards shall

27、be withdrawn at the latest by October 2016. Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. CEN and/or CENELEC shall not be held responsible for identifying any or all such patent rights. This document supersedes EN ISO 21549-5:20

28、08. This document has been prepared under a mandate given to CEN by the European Commission and the European Free Trade Association. According to the CEN-CENELEC Internal Regulations, the national standards organizations of the following countries are bound to implement this European Standard: Austr

29、ia, Belgium, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, Former Yugoslav Republic of Macedonia, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden

30、, Switzerland, Turkey and the United Kingdom. Endorsement notice The text of ISO 21549-5:2015 has been approved by CEN as EN ISO 21549-5:2016 without any modification. DIN EN ISO 21549-5:2016-09 ISO 21549-5:2015(E)Foreword ivIntroduction v1 Scope . 12 Normative references 13 Terms and definitions .

31、24 Symbols and abbreviated terms . 25 Identification data objects 25.1 Identification objects and data structure . 25.2 Definition of the identification data set . 2Annex A (normative) ASN.1 Data definitions . 5Bibliography 8 ISO 2015 All rights reserved iiiContents PageDIN EN ISO 21549-5:2016-09 IS

32、O 21549-5:2015(E)ForewordISO (the International Organization for Standardization) is a worldwide federation of national standards bodies (ISO member bodies). The work of preparing International Standards is normally carried out through ISO technical committees. Each member body interested in a subje

33、ct for which a technical committee has been established has the right to be represented on that committee. International organizations, governmental and non-governmental, in liaison with ISO, also take part in the work. ISO collaborates closely with the International Electrotechnical Commission (IEC

34、) on all matters of electrotechnical standardization.The procedures used to develop this document and those intended for its further maintenance are described in the ISO/IEC Directives, Part 1. In particular the different approval criteria needed for the different types of ISO documents should be no

35、ted. This document was drafted in accordance with the editorial rules of the ISO/IEC Directives, Part 2 (see www.iso.org/directives).Attention is drawn to the possibility that some of the elements of this document may be the subject of patent rights. ISO shall not be held responsible for identifying

36、 any or all such patent rights. Details of any patent rights identified during the development of the document will be in the Introduction and/or on the ISO list of patent declarations received (see www.iso.org/patents).Any trade name used in this document is information given for the convenience of

37、 users and does not constitute an endorsement.For an explanation on the meaning of ISO specific terms and expressions related to conformity assessment, as well as information about ISOs adherence to the WTO principles in the Technical Barriers to Trade (TBT) see the following URL: Foreword - Supplem

38、entary informationThe committee responsible for this document is ISO/TC 215, Health Informatics.This second edition cancels and replaces the first edition (ISO 21549-5:2008), which has undergone a minor revision. The following changes have been made. Subclause 5.2, Table 1: condition of Sex optional

39、ity is added. Subclause 5.2, Table 1: optionality of National representation of the name is corrected to match ASN.1 definition and Figure 1.ISO 21549 consists of the following parts, under the general title Health informatics Patient healthcard data: Part 1: General structure Part 2: Common objects

40、 Part 3: Limited clinical data Part 4: Extended clinical data Part 5: Identification data Part 6: Administrative data Part 7: Medication data Part 8: Linksiv ISO 2015 All rights reservedDIN EN ISO 21549-5:2016-09 ISO 21549-5:2015(E)IntroductionWith a more mobile population, greater healthcare delive

41、ry in the community and at patients homes, together with a growing demand for improved quality of ambulatory care, portable information systems and stores have increasingly been developed and used. Such devices are used for tasks ranging from identification, through portable medical record files, an

42、d on to patient-transportable monitoring systems.The functions of such devices are to carry and to transmit person-identifiable information between themselves and other systems; therefore, during their operational lifetime they may share information with many technologically different systems which

43、differ greatly in their functions and capabilities.Healthcare administration increasingly relies upon similar automated identification systems. For instance prescriptions may be automated and data exchange carried out at a number of sites using patient transportable computer readable devices. Health

44、care funding institutions and providers are increasingly involved in cross-region care, where reimbursement may require automated data exchange between dissimilar healthcare systems. Administrative data objects may require linkage to external parties responsible for their own domains which are not w

45、ithin the scope of this part of ISO 21549. For instance, cross-border reimbursement of healthcare services are usually regulated by law and intergovernmental agreements which are not subject to standardization.The advent of remotely accessible databases and support systems has led to the development

46、 and use of “Healthcare Person” identification devices that are also able to perform security functions and transmit digital signatures to remote systems via networks.With the growing use of data cards for practical everyday healthcare delivery, the need has arisen for a standardized data format for

47、 interchange.The person-related data carried by a data card can be categorised in three broad types: identification (of the device itself and the individual to whom the data it carries relates), administrative and clinical. It is important to realize that a given healthcare data card “de facto” cont

48、ains device data and identification data and may in addition contain administrative, clinical, medication and linkage data.Device data are defined to include: identification of the device itself; identification of the functions and functioning capabilities of the device.Identification data are defin

49、ed to include: unique identification of the device holder (and not information of other persons).Administrative data can include: complementary person(s) related data; identification of the funding of healthcare, whether public or private, and their relationships, i.e. insurer(s), contract(s) and policy(ies) or types of benefits; identification of other persons as a part of the insurance contract (e.g. a family contract); other data (distinguisha

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